Tewaterlating en doop innovatieve watertaxi Futuro
Woensdag 17 mei was in Zwijndrecht de tewaterlating van de eerste innovatieve watertaxi in de regio Drechtsteden. De Futuro, zoals de watertaxi wordt genoemd, is afgelopen jaren ontwikkeld door Imbarcazione Barone. De bouw van de Futuro vond grotendeels plaats in de Duurzaamheidsfabriek, met hulp van studenten.
Bijdrage vanuit het MKB-Katalysatorfonds DrechtstedenElio Barone klopte zes jaar geleden bij het MKB-Katalysatorfonds Drechtsteden aan voor subsidie: “De reden dat er vanuit het MKB Katalysatorfonds Drechtsteden subsidie is verleend is omdat de romp van de Futuro een innovatief ontwerp heeft. Daardoor is de Futuro efficiënter én comfortabeler.” (Lees ook: https://www.mkbkatalysatorfondsdrechtsteden.nl/overzicht-innovaties/imbarcazione-barone).
Vele betrokkenen
Daarna startte het jarenlange innovatietraject, waar naast partners, vrienden en familie, ook studenten uit de regio een bijdrage aan leverden. “Elcee Nederland uit Dordrecht was bereid mee te werken aan de projecten met studenten in het kader van de AD-trajecten bij de Duurzaamheidsfabriek. Vele studenten van het Da Vinci College en Hogeschool Rotterdam hebben zich gebogen over allerhande technische uitdagingen in de Futuro. Van de intrekbare fenders, het inzakbare dak tot en met de speciaal ontworpen bootlift en de hydraulische besturing daarvan.”
Bijdrage aan groenere toekomst
De Futuro watertaxi gaat vanaf nu onder de vlag van Watertaxi Drechtsteden dienstdoen. “Binnen het netwerk van ‘Innovatief Vraaggericht Personen Vervoer over Water in de Drechtsteden’ gaat de watertaxi varen. En daarmee ook daadwerkelijk een bijdrage gaan leveren aan een groenere toekomst. De Futuro is de eerste van een reeks innovatieve watertaxi’s die door hun innovaties de uitstoot van CO2 reduceren en een lagere impact hebben op het milieu. De Futuro gebruikt een fossielvrije synthetische brandstof.”
Duurzame bootlift
Binnenkort zal ook een duurzame bootlift met duurzame aanlegsteiger te water gelaten worden. Eigenaar Elio Barone vertelt trots: “In de duurzame bootlift zal de Futuro worden afgebouwd; te beginnen met het dak en de ramen. Later dit jaar zal de deze voorzien worden van een elektrische voortstuwing voor het langzaam varen in de historische havens en natuurgebieden. Want op dit moment is de Futuro natuurlijk nog niet klaar. Het is nu eerst tijd voor de proefvaarten En zodra deze succesvol zijn, is iedereen van harte welkom aan boord!”
Bekijk ook de video van de tewaterlating van RTV Dordrecht