Share:

Nieuws

Eerste successen met slimme keuzevakken voor het vmbo

Op woensdag 11 september vonden vmbo-leerlingen van vijf verschillende scholen hun weg naar de Duurzaamheidsfabriek om bij het ROC Da Vinci College hun keuzevakken te volgen. Zowel de leerlingen als de docenten van het vmbo en mbo waren enthousiast over deze nieuwe samenwerking, die voortkomt uit het Sterk Techniek Onderwijs (STO) programma in de regio Drechtsteden.

Elke vmbo-leerling in een beroepsgerichte leerweg volgt keuzevakken om zich verder te verdiepen, verbreden of oriënteren. Een leerling mag daarom in principe kiezen uit alle mogelijke keuzevakken. Dat zijn er 190. “Geen enkele vmbo-school krijgt het organisatorisch voor elkaar om die allemaal aan te bieden,” legt projectleider Michel Pipping uit. “Vanuit STO kwam de vraag of wij als mbo daar een rol in konden spelen. Dat wilden we graag, omdat we er daarmee aan bijdragen dat leerlingen straks goed voorbereid instromen in het mbo. Maar vooral ook omdat we een kans zagen om meer leerlingen te interesseren voor de techniek.”

Hoe dat werkt? In de praktijk zie je dat veel vmbo’s een vrij smal aanbod aan keuzevakken hebben. Vaak zijn dat dan ook de keuzevakken die vrij direct aansluiten bij de profielen van de leerlingen. Dus leerlingen met een profiel ‘dienstverlening & producten’ zullen niet snel de mogelijkheid krijgen om het keuzevak Robotica te kiezen. Door deze pilot met het ROC Da Vinci College lukt dat nu wel. “Om te beoordelen welke keuzevakken we moesten aanbieden, hebben we bij de STO-scholen een enquête uitgezet. De uitkomst daarvan hebben we gelegd naast de behoefte vanuit de arbeidsmarkt. Daar is in eerste instantie een lijst uitgekomen van 11 keuzevakken, waarvan we er nu met drie zijn gestart, waarvoor we straks ook de toetsing en afsluiting voor de scholen verzorgen. ”

Dat heeft er toe geleid dat in totaal 40 leerlingen van vijf verschillende scholen de komende woensdagen aan de slag gaan met Robotica (17), Verbandingsmotoren (18) en Innovatie & Protoyping (5). Positief opvallend is ook dat de verdeling jongens/meisjes ongeveer 50/50 is en dat de grootste groep meisjes aansluit bij het keuzevak Verbrandingsmotoren. Een voorzichtige indicatie dat deze manier van keuzevakken aanbieden inderdaad een bredere doelgroep weet te verleiden richting de techniek.

“Waar we ook enthousiast over zijn, is de keuze om van de woensdagmiddag de vaste ‘VO-middag’ te maken. Dat betekent dat we na de eerste twee onderwijsperioden, waarin de keuzevakken plaatsvinden, verder gaan met het praktijkgerichte programma voor de theoretische leerweg, samen met het bedrijfsleven. In de laatste onderwijsperiode organiseren we dan alle overige activiteiten, zoals meeloopdagen ook op de woensdag. Zo krijgt de samenwerking steeds meer structuur, wat prettig werkt voor alle betrokkenen.”

Meer weten?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Michel Pipping mpipping@duurzaamheidsfabriek.nl

Share:

© Copyright 2024 - Alle rechten voorbehouden

Member of IASP Urgenda Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie Smart Industry